Otwarta komunikacja wzmacnia związki między ludźmi, sprzyja nawiązaniu przyjaźni, podejmowaniu współpracy, budowaniu zaufania i poczuciu bezpieczeństwa. Komunikacja zaczyna się od słyszenia. Słyszenia nie należy mylić ze słuchaniem. To dwa podobne słowa lecz o całkiem innym znaczeniu.

Słuchanie jest bierne. Przekazuje mówiącemu komunikat zachęcający do dalszego mówienia, ale nie daje mu poczucia, że został zrozumiany. Nie jest przekaźnikiem empatii i ciepła. Można je porównać dosłuchania radia w samochodzie podczas jazdy lub zerkania na program śniadaniowy przy porannej kawie. Słyszenie to aktywna postać słuchania, która objawia się całkowitym skupieniem swojej uwagi na tym, co mówi i jak mówi nasz rozmówca. Daje mówiącemu poczucie, iż rozumiemy jego postawę i poglądy, szanujemy je i chętnie go wysłuchaliśmy.

Ludzie często zaczynają od wyrażania swoich potrzeb i uczuć słownie. Jeśli tylko pozwolisz im mówić, poznasz co jest motywatorem ich działania. Jeśli ich usłyszysz, zaoszczędzisz sobie wiele trosk i zmartwień, gdyż dzięki temu będziesz mógł rozwiązać konflikt już w pierwszej fazie jego tworzenia.

Usłyszeć ludzi możesz w najrozmaitszych sytuacjach:

„Czy może mi Pani rozmienić pieniądze? Potrzebuję złotówkę do wózka”.
„Proszę gorącą herbatę, bo dzisiaj jest bardzo zimno” .
 „W związku z tym, iż ja zawsze gotuję, czy mógłbyś mi zrobić śniadanie?”
„Nie ogarniam tego bałaganu, potrzebuję pomocy”.
„Lubię jak mówisz mi coś miłego, czuję się wtedy doceniony”.
„Poproszę pizzę bez peperoni. Po pikantnym jedzeniu boli mnie brzuch”.
„Nigdy nie mamy czasu dla siebie, zawsze mamy coś na głowie. Miło będzie wybrać się do kina”.
„Lubię, gdy mi pomagasz jak o to proszę. Czuję, że mogę na Tobie polegać”.

Usłysz to, co jest ukryte między słowami.

Ludzie chowają w słowach swoje emocje. Każdy z nas, będąc świadkiem jakiegoś wydarzenia będzie używał innego zestawu słów, dla lepszego oddania naszych emocji oraz opisania sytuacji. Jeśli jakiś komunikat pojawia się po raz kolejny w rozmowie, natychmiast zacznij „odkrywać górę lodową”! Motywuj mówiącego do tego, aby ujawnił jak najwięcej informacji związanych z komunikatem.

Zadawaj pomocnicze pytania: co masz na myśli co to znaczy? o co dokładniej chodzi? co przez to rozumiesz ?
Każda informacja może być przydatna w kolejnym kroku komunikacji. Te wskazówki pomogą Ci rozwiązać problem już w zarodku.

 To co nie zostanie usłyszane przez dłuższy czas, wróci ze zdwojoną siłą!!!

Przeprowadzając atak mentalny na rozmówcę upieraniem się, deprecjonowaniem komunikatu, trwaniem w uporze pomimo protestu ze strony osoby mówiącej, odrzucaniem argumentów czy lekceważeniem komunikatu słuchacz doprowadza mówcę do wypalenia. Odrzucane komunikaty powodują bunt. Wtedy już bardzo często jest za późno na rozwiązywanie problemu, gdyż osiąga on ogromne rozmiary, a mówca przybiera postawę wycofaną.

Dlatego tak ważne jest słuchanie aktywne. Poświęć czas i uwagę, aby usłyszeć komunikat jaki przekazuje otoczenie. Okazując empatię i zainteresowanie staniesz się oczach mówcy lepszym człowiekiem oraz zaoszczędzisz sobie masę problemów, które rozpoczynają się właśnie w pierwszej fazie komunikacji- słyszeniu. Nie słyszane komunikaty prowadzą do wojen, rozwodów, rozpadów wieloletnich związków czy przyjaźni oraz niepowodzeń na polu zawodowym.

Dodaj komentarz