Kilkanaście lat temu, gdy zachorowałam na nerwicę, posypał się każdy aspekt mojego życia. Totalnie się załamałam. Tsunami przeszło przez moją drogę i zmiotło wszystko co na niej napotkało. Ciągle tylko słyszałam: weź się w garść, nie przesadzaj, nie histeryzuj. Takie teksty tylko pogarszały mój stan. Jak pomóc osobie z nerwicą lękową, aby wspierać ją w odzyskaniu dawnego życia? Oto kilka praktycznych wskazówek z perspektywy osoby wyleczonej, które można zacząć stosować natychmiast!

Jeśli jesteś osobą zmagającą się z nerwicą, możesz pokazać poniższą instrukcję najbliższym. Jeśli  chcesz wiedzieć jak pomóc osobie z nerwicą, bo masz taką w otoczeniu, te wskazówki są dla Ciebie.

NIE OSĄDZAJ, NIE OSKARŻAJ, NIE OCENIAJ

Zachowaj dla siebie teksty w stylu “ogarnij się”, “przecież nic się nie dzieje” czy “przesadzasz”. Masz prawo nie rozumieć, bo nikt kto nie miał ataku paniki, nigdy nie pojmie jak okropne jest to uczucie.  Słowa w tym stylu odnoszą odwrotny skutek i prowadzą do frustracji. Sugerują, że ktoś wcale nie czuje się źle, albo wręcz udaje. A przecież osoba zmagająca się z nerwicą na prawdę odczuwa fizyczne objawy lęku: palpitacje serca, kolana jak z waty czy zawroty głowy. A w dodatku często nie rozumie co się z nią dzieje. Wyobraź sobie, że boisz się wysokości i musisz skoczyć ze spadochronem. Ze strachu trzęsą Ci się nogi, a ktoś mówi do Ciebie: nie histeryzuj! Jak się wtedy czujesz? Lepiej czy gorzej?

Chcesz pomóc osobie z nerwicą? Nawet jeśli myślisz “weź się w garść”, powiedz to sobie “w głowie”. Zachowaj to dla siebie. Gdy siedzicie na kanapie, a on/ona zaczyna czuć napływający atak lęku, zdecydowanie szybciej przebrniecie przez to oboje, gdy po prostu się nie wypowiesz.

MÓW W FORMIE JA, A NIE TY

Pewnie w wielu sytuacjach nie możesz się nadziwić jak można się bać spaceru, siedzenia w restauracji czy odwiedzin u znajomych. Jeśli już musisz coś powiedzieć, to lepiej unikać wypowiadania się w formie TY.

Ty zawsze musisz psuć wakacje. Ty jesteś nieodpowiedzialna, miałaś odebrać mnie z pracy. Ty zawsze masz jakiś problem. Ty wiecznie się źle czujesz. TY to bardzo oskarżycielski, agresywny, napastliwy sposób komunikacji. Prowadzi do pogłębiania konfliktu, a nie do jego rozwiązania. Czy o to Ci tak naprawdę chodzi? Jeżeli chcesz pomóc osobie z nerwicą i przy okazji sobie, używaj komunikatów w formie JA.

Używając komunikatu w formie JA, masz szansę się wypowiedzieć jednocześnie nikogo nie oskarżając. Możesz powiedzieć o reakcji, jaką w Tobie wywołało zachowanie drugiej osoby, jakie są Twoje uczucia i czego potrzebujesz.

Gdy odwołujesz kolację u mojej rodziny na ostatnią chwilę to (JA) czuję się zmieszany. (JA) Wolałbym, abyś dała znać wcześniej, żeby mama nie musiała stać przy garach cały dzień.

(JA) Proponowałem wyjście do znajomych przez trzy weekendy z rzędu, ale się nie udało (fakt).

w zamian za

(TY) Zawsze odmawiasz wyjścia do znajomych!

<<<< Dalsza część tekstu dostępna jest w ramach Dostępu Premium. Przeczytaj Jak zamówić Dostęp Premium KLIK  Co to jest Dostęp Premium KLIK >>>>

 

Wykup Dostęp Premium i czytaj bez ograniczeń

Odblokuj dostęp premium »

Nielimitowany dostęp do
wszystkich treści na blogu

Koszt 39 pln za miesiąc
(bez umowy na rok)

Dodaj komentarz