Nerwica lękowa a upał. Nigdy nie zapomnę jak któregoś letniego dnia czekałam na pociąg do Londynu. Na peron wbiegłam w pośpiechu po całym dniu pracy. W torbie miałam kanapkę i wodę, ale chciałam zjeść w spokoju jak się już rozsiądę. Słońce tego dnia świeciło wyjątkowo mocno, a temperatura była wysoka. Nagle poczułam się dziwnie. Miałam wrażenie, że widzę podwójnie. Nie potrafiłam wtedy rozróżnić czy to co się ze mną dzieje jest wynikiem nerwicy czy raczej upału. W związku z tym nie wiedziałam jak się mam zachować. Co nerwica ma wspólnego z upałem? Czy jej objawy mogą się nasilać w trakcie wysokich temperatur?

 

NERWICA A UPAŁ

Życie z nerwicą lękową jest trudne. Natomiast życie z nerwicą lękową w upale jest misją specjalną. Człowiek z nerwicą wsiada do autobusu i odczuwa duszności. Człowiek z nerwicą w upale wsiada do autobusu i również odczuwa duszności. Różnica jest taka, że w upale nie jest pewien czy te duszności wzięły się z nerwicy czy upału. Odczuwanie objawów nerwicy jest straszne. Odczuwanie objawów nerwicy w upale jest totalnie paraliżujące. W pierwszym przypadku można sobie jakoś próbować tłumaczyć, że to “tylko moja głowa” i nie ma się czego bać. Nawet jeśli zmagamy się z kolanami jak z waty to nie wyrządzą nam one krzywdy. W drugim przypadku już nie jest tak kolorowo. Przegrzanie organizmu może faktycznie być niebezpieczne.

 

NERWICA A UPAŁ – TE SAME OBJAWY

Konsekwencje przegrzania to osłabienie, zawroty głowy, nudności czy bóle brzucha. Przegrzanie może również prowadzić do przyśpieszenia tętna i częstotliwości oddechów. Brzmi znajomo, prawda? Jeśli zmagamy się z takimi objawami na co dzień to skąd mamy wiedzieć czy w dniu upału są wynikiem temperatury czy raczej nerwicy? Ja nie potrafiłam tego odróżnić. Stojąc na peronie byłam zupełnie bezradna. Totalnie nie wiedziałam co robić! Nie chciałam uciekać (bo przed atakiem paniki się nie ucieka), ale nie chciałam również narażać się na niebezpieczeństwo udaru słonecznego. Po tej sytuacji zaczęłam się bać upałów. Nie było mowy o tym, żebym latem wsiadła do nagrzanego autobusu czy prowadziła samochód.

 

NERWICA A UPAŁ – CO ZATEM ROBIĆ?

Bardzo ciężko jest określić czy osłabienie lub kolana jak z waty są wynikiem upału czy raczej nerwicy. Można jedynie przypuszczać, że skoro spędziliśmy słoneczny dzień w klimatyzowanym pomieszczeniu to raczej nam udar nie grozi. A to co się z nami dzieje jest spowodowane nerwicą. Stosowanie środków zapobiegawczych w czasie upałów może stanowić nasz punkt odniesienia. Skoro dużo piłem, unikałem wysiłku fizycznego na słońcu oraz nagrzanych pomieszczeń, jestem odpowiednio ubierany do pogody to jest mniej prawdopodobne, że grozi mi przegrzanie.

Ja stałam na peronie w pełnym słońcu. Przez całe pięć minut. W pięć minut bardzo ciężko jest dorobić się udaru 🙂 Było mi gorąco i spadł mi poziom cukru, bo byłam głodna. Może i rozmazał mi się obraz, ale podczas wysokich temperatur takie zjawisko jest zupełnie normalne. To co nie było normalne, to moja interpretacja sytuacji. Na mały bodziec zareagowałam dużym alarmem. Zamiast po prostu sięgnąć po butelkę wody i stanąć w cieniu, zaczęłam się nakręcać. Nakręcanie natychmiast przywołało więcej objawów nerwicy, które skojarzyły mi się z udarem. W końcu zgłupiałam i sama nie wiedziałam co mi jest. To spowodowało moją traumę do upałów. Jak tylko widziałam na termometrze powyżej 27 stopni to aż drżałam ze strachu.

Lepiej jest próbować zachować zdrowy rozsądek. Po pierwsze stosować środki zapobiegawcze przegrzaniu. A po drugie nie siać paniki. Nazwa ataki paniki nie pojawiła się znikąd 🙂 Wsiąść do pociągu czy autobusu i obserwować sytuację. Przecież zawsze można stanąć przy oknie/klimatyzacji lub ostatecznie wysiąść.

 

MOŻNA TEŻ SIĘGNĄĆ PO WSPARCIE

Dla tych którzy potrzebują wsparcia w kryzysowym momencie ataku paniki, stworzyłam przewodnik głosowy. Nagranie w formacie mp3 do odsłuchu na laptopie, telefonie czy tablecie, które można wykorzystać w trakcie wykonywania czynności, która leży poza naszą strefą komfortu i powoduje atak paniki/napad lęku.

Treść nagrania została stworzona w taki sposób, aby ułatwić nam zmierzenie się z atakiem paniki. Z ręką na sercu oddałabym za taką Instrukcję Głosową cały swój dobytek, jak sama byłam chora. Jedzie sobie człowiek w upalny dzień autobusem i cyk słuchaweczki na uszy w których rozbrzmiewa mój głos. Instrukcja głosowa zawiera grę. Gra powstała w oparciu o badanie, które udowodniło, że aktywowanie “myślących” obszarów mózgu, wycisza ośrodki emocjonalne. Instrukcje głosową: “Jak zapanować nad sobą podczas ataku paniki” można zakupić w sklepie o tu KLIK

Łap jeszcze kilka konkretnych Instrukcji:

Jak pokonać atak paniki w kościele KLIK

Jak pokonać atak paniki w samolocie KLIK

Dodaj komentarz